آموزش کودکان با کتاب کودک برای افزایش هوش و درک محیط
  • /
  • کتاب کودک
  • /
  • آموزش کودکان با کتاب کودک برای افزایش هوش و درک محیط
دسته بندی مقالات
جدیدترین ها
آموزش کودکان با کتاب

آموزش کودکان با کتاب کودک برای افزایش هوش و درک محیط

از مهمترین دغدغه‌های همیشگی والدین در هر برهه‌ی زمانی، آموزش و تعلیم کودک خود است که برای این منظور از روش‌ها و شیوه‌های مختلفی می‌توان بهره گرفت. در همین راستا، آموزش کودکان با کتاب Teaching children with books ، یکی از بهترین و موثرترین راه‌هایی است که ضمن سرگرم کردن کودک، باعث افزایش هوش و ذکاوت او و درک صحیح وی از محیط اطراف خود نیز می‌شود. کتاب خواندن همیشه و همواره اندیشه برانگیز بوده و برای رسیدن به موفقیت در هر زمینه‌ای، ضروری و حیاتی می‌باشد. در ادامه این مقاله از فروشگاه کتاب خانه کاغذی ، به شرح و بسط موضوع آموزش کودکان با کتاب کودک برای افزایش هوش و درک محیط، می‌پردازیم.

آموزش کودکان با کتاب آموزشی

آموزش کودکان با کتاب

به طور کلی خواندن کتاب داستان و کتاب شعر برای کودکان بسیار مفید بوده و مزایای بیشماری دارد که یکی از مهمترین مزیت‌ها، یاد دادن به کودکان است.
اما در این خصوص نکته بسیار مهم و حساسی وجود دارد و آنهم این که اگر قرار است با استفاده از کتاب داستان یا شعر، آموزشی به کودک داده شود، می‌بایست این عمل سرگرم کننده و جذاب باشد تا کودک از کتاب و کتابخوانی، خسته و دلزده نشود و همواره نسبت به آن شوق و علاقه داشته باشد. بنابراین اگر می‌خواهید به فرزند خود چیزی را آموزش دهید، به این موضوع دقت داشته باشید که او باید از کاری که دارد انجام می‌دهد لذت ببرد. تنها در اینصورت است که می‌توانید امیدوار باشید که فرزندتان آنچه که مد نظر دارید را فرا گیرد. در نتیجه توصیه می‌شود هر وقت کودکتان احساس خستگی کرد کتابخوانی را کنار بگذارید و مجددا هر زمان که شاداب و پر نشاط بود، به سراغ کتاب‌هایش بروید.
توانایی شمردن و شمارش همواره از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است بنابراین سعی کنید در حین کتاب خواندن برای او، این موارد را نیز به او آموزش دهید. روانشناسان معتقداند اینکه کودک بتواند اعداد را بشمارد و مسائل ریاضی را حل کند یک چیز است و اینکه بتواند اعداد و اشکال را در دنیای واقعی تشخیص داده و درک کند چیز دیگری است. لذا هنگام کتاب خواندن سعی کنید از او سوالات اینچنینی نیز بپرسید؛ مثلا چه تعداد گل در باغچه وجود دارد؟ یا چه تعداد میوه در ظرف می‌بیند؟ در این شرایط کودک بهتر می‌تواند مفاهیم ریاضی و اعداد را درک کند و در آینده بهتر می‌تواند مسائل ریاضی را تجزیه و تحلیل کند.
مورد دیگری که می‌تواند بر هوش کودک اثرگذار باشد این است که به هنگام آموزش کودکان با کتاب ، از او بخواهیم تا انتهای داستان را حدس بزند. این کار ضمن افزایش قدرت تفکر در کودک، باعث بروز و شکوفایی خلاقیت او نیز می‌شود و در آینده با ذهن بازتری می‌تواند مسائل مختلف را برای خود تجزیه و تحلیل نماید.
مضاف بر موارد گفته شده، خواندن کتاب برای کودک (اعم از کتاب شعر، کتاب داستان ، کتاب‌هایی با رویکرد مذهبی و کتاب‌های علمی) می‌تواند شخصیت فردی و اجتماعی او را در همه‌ی زمینه‌ها و ابعاد رشد دهد. به عنوان مثال، کودک قادر خواهد بود کلمات جدیدی بیاموزد و اطلاعاتش را افزایش دهد. همچنین می‌تواند افکار و احساساتش را به آسانی بروز داده و بیان نماید. بعلاوه، شنفتن داستان‌های مختلف می‌تواند تاثیر ژرف و عمیقی بر قوه‌ی تفکر، روحیه و تخیل کودک بگذارد و او را برای شیوه صحیح معاشرت و گفتگو با دیگران آماده نماید.
علاوه بر موارد گفته شده، از طریق خواندن کتاب می‌توان مفاهیم ارزشمند دیگری نظیر مقاومت، راستگویی، امیدواری، جوانمردی، صبر، طرفداری از حقیقت و … را در غالب شعر و داستان به کودکان آموزش داد.

یادگیری کودکان با کتاب

فواید آموزش کودکان با کتاب

موردی که وجود دارد این است که فواید خواندن کتاب بر هیچکس پوشیده نیست و همه افراد به ویژه والدین بر این اعتقاد هستند که کتاب خواندن اثرات مثبت زیادی بر دوران کودکی و بزرگسالی کودک دارد. لذا در ادامه‌ی مقاله، به چند مورد از فواید آموزش کودکان با کتاب اشاره می‌کنیم؛

  • داشتن عملکرد بهتر در مدرسه
  • گسترده بودن دایره واژگان و لغات در مقایسه با دیگر همسن و سالان خود
  • بسیار خلاق هستند و در نگارش انشا هیچ مشکلی نداشته و به راحتی از پس آن بر می‌آیند.
  • از لحاظ دستور زبان و نحوه به کارگیری جملات، دقیقتر هستند.
  • از عزت نفس و اعتماد به نفس بالایی برخوردارند.
  • هوش بالاتری داشته و به سرعت متوجه مفاهیم می‌شوند.
  • به نسبت همسن و سال‌های خود، راحتتر می‌توانند احساس درونی خود را بیان نمایند.

سخن پایانی

در این مقاله پیرامون آموزش کودکان با کتاب صحبت کردیم و نکات کوچک اما مهمی را مطرح کردیم تا شما پدر و مادرهای عزیز با بکارگیری آنها بتوانید مطالب مورد نظر و ایده‌آل خود را به بهترین شکل ممکن به فرزند عزیز و دلبندتان بیاموزید. یاد دادن مطالب مختلف و کاربردی به کودکان، به مرور باعث درک بهتر کودک از محیط و افزایش هوش او نیز می‌شود از همین روی توجه به آن از میزان اهمیت بالایی برخوردار است.
چنانچه مایل بودید برای بالا بردن سطح هوش و ذکاوت فرزند خود، از کتاب‌های مفید داستانی و آموزشی مخصوص کودکان و خردسالان استفاده کنید می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی کتاب خانه کاغذی، کتاب‌های کودک موجود را بررسی کرده و در صورت تمایل، آنها را خریداری کنید. اینگونه می‌توانید در وقت و زمان خود نیز صرفه جویی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *