فواید کتاب خواندن برای نوزادان از نظر ذهنی | بررسی ۹ فواید
  • /
  • کتاب کودک
  • /
  • فواید کتاب خواندن برای نوزادان از نظر ذهنی | بررسی ۹ فواید
دسته بندی مقالات
جدیدترین ها
کتاب خواندن برای نوزادان

فواید کتاب خواندن برای نوزادان از نظر ذهنی | بررسی ۹ فواید

کتاب خواندن برای نوزادان Reading books for toddlers به عنوان یکی از بهترین فعالیت‌ها برای تقویت مهارت‌های مختلف در نوزادان شناخته می‌شود. بر خلاف تصور عموم جامعه، نوزادی را می توان یکی از بهترین سنین برای انس با کتاب دانست. خواندن کتاب در نوزادی تاثیر شگرف و غیر قابل انکاری بر رشد نوزاد دارد. در این مقاله به صورت کامل به بررسی فواید کتاب خواندن برای نوزادان پرداخته‌ایم، تا پایان با ما همراه باشید.

با خواندن کتاب برای نوزاد مهارت‌های اجتماعی را به او آموزش دهید

کتاب را می توان یکی از بهترین ابزار‌ها برای آموزش صحیح مهارت‌های اجتماعی به نوزادان دانست. کتاب کودک در قالب شعر و داستان‌های جذاب و آموزنده، مهارت‌های مورد نیاز را به کودکان آموزش می‌دهد. بیشتر داستان‌های کودکانه رفتارهای صحیح و روش‌های ترک عادات غلط را به کودکان می‌آموزد.

کتاب خواندن برای نوزاد، سبب افزایش مهارت کلامی و ارتقای دایره واژگان نوزاد می‌شود

کودکانی که با کتاب انس گرفته‌اند از دایره واژگان بیشتری نسبت به همسالان خود برخوردارند. کتاب خواندن برای نوزادان باعث رشد مهارت زبانی، تقویت دستور زبان و ساخت جملات صحیح در کودکان می‌شود. اصولا بچه‌های که بیشتر برایشان کتاب مخصوصا کتاب داستان خوانده شده می‌توانند راحت‌تر با دیگران ارتباط برقرار کنند و خواسته‌های خود را بدون هیچ گونه مشکلی بیان کنند. دوست یابی بهتر، انشانویسی و بیان تخیلات نیز از فواید خواندن کتاب در کودکی است.

با خواندن کتاب برای نوزاد ادراک شنیداری و هوش موسیقیایی او را تقویت کنید

کتاب‌های شعر کودکانه و لالایی می‌تواند تاثیری بی‌نظیر بر هوش موسیقیایی کودک بگذارد. لحن آرام و صمیمی لالایی با تاثیر شگفت انگیز خود سبب می‌شود کودکان به راحتی لغات و اصطلاحات به کار رفته در آن را یاد بگیرند و ترانه‌ها را به خاطر بسپارند. با تقویت مهارت شنیداری در کودکان می‌توان مهارت ارتباطی و اعتماد به نفس را در آن‌ها افزایش داد.

خواندن کتاب برای نوزادان

افزایش قوه خیال پردازی و تقویت خلاقیت با خواندن کتاب برای کودک

از جمله فواید کتاب خواندن برای نوزادان تقویت خیال‌پردازی در آن‌ها است. کودکان بر اساس داستانی که می شنوند خیال پردازی می‌کنند. خواندن قصه به کودکان فرآیند حل مسئله و یافتن راه‌حل‌های متفاوت را می‌آموزد. کودکان در بسیاری مواقع داستان‌هایی که همیشه برای آن‌ها می‌خوانید را با تغییراتی خلاقانه برای شما تعریف می‌کنند. شما می‌توانید این مهارت را در سنین بالاتر با خواندن کتاب‌ داستان خلاقانه و ماجراجویی تقویت کنید.

کتاب خواندن برای نوزاد باعث شناخت بهتر احساسات در او می‌شود

کتاب‌خواندن برای نوزاد سبب رشد احساسات و عواطف در او می‌شود. نوزادان در طول رشد خود احساساتی را تجربه می‌کنند که نامش را هم نمی‌دانند. کنترل این احساسات نیاز به تمرین و آموزش دارد. کتاب‌های آموزشی زیادی وجود دارد که در کنار داستان‌های جالب و خواندنی، مهارت کنترل این احساسات را نیز به کودکان آموزش می‌دهند. می‌توان به خوبی با استفاده از خواندن کتاب شیوه بیان خواسته و تخلیه احساسات را به کودک آموخت. احساساتی نظیر خشم، ترس، حسادت، خوشحالی و اضطراب را می‌توان با خواندن شعر و داستان به خوبی به کودک آموزش داد.

کتاب‌های لمسی باعث تقویت مهارت دست‌ورزی و تحریک حس لامسه در نوزادان می‌شوند

خواندن کتاب برای نوزادان به خصوص کتاب‌های مخصوص نوزادان باعث تقویت حس لامسه و مهارت دست‌ورزی آن‌ها می‌شود. برای مثال کتاب‌هایی نظیر کتاب بازی در حمام، کتاب‌های پارچه‌ای و مقوایی جهت تقویت دست‌ورزی و کتاب‌های پارچه‌ای یا فومی که امکان شناخت جنس‌های متفاوت و تحریک حس لامسه را برای نوزادان فراهم می‌کند، را می‌توان نام برد. داشتن عمر طولانی و ورق خوردن راحت این کتاب‌ها، از مشخصات متمایز آن‌ها است.

از فواید کتاب خواندن برای نوزادان شناخت شکل و رنگ‌ها است

کتاب‌ کودک دارای حجم بالایی از تصاویر است و این به دلیل عدم توانایی کودکان در خواندن و نوشتن است. تصاویر بزرگ و زیبا و در عین حال ساده برای کودکان جذابیت ویژه‌ای دارد و از این طریق می‌توان اشکال هندسی را به خوبی به کودکان آموزش داد. کودکان به علت عدم توانایی قدرت تحلیل تصویر، نقاشی‌های ساده را بیشتر دوست دارند.خواندن کتاب برای نوزادان مخصوصا کتاب‌هایی با رنگ بندی شاد و تصاویر بزرگ و جذاب در کنار محتوای جالب و مفید، برای کودکان بسیار مهم است. دیدن تصاویر در آموزش رنگ به کودکان نیز بسیار مفید است و سبب می‌شود تا کودکان به خوبی بتوانند رنگ‌های اصلی را به سرعت یاد گرفته و از هم تفکیک کنند.

کتاب خواندن برای نوزاد

با خواندن کتاب برای نوزادان باعث افزایش تمرکز و حافظه آن‌ها می‌شود

کتاب‌ داستان و شعر کودکان سبب تقویت حافظه و توجه در نوزادان و خردسالان می‌شود. هرچه میزان مطالعه و خواندن کتاب برای کودکان در سنین نوزادی و خردسالی بیشتر انجام شود، حفظیات در کودکان با سرعت و عمق بیشتری انجام می‌شود.
کتاب خواندن برای نوزاد علاقه‌مندی و انس او را با کتاب افزایش می‌دهد.

اگر کودکان با کتاب انس بگیرند در زندگی خود موفق‌تر عمل خواهند کرد. کتاب را می‌توان به عنوان عمیق‌ترین و ژرف‌ترین ابزار فرهنگی جهت انتقال موضوعات مختلف دانست. کودکانی که در نوزادی و به خصوص در زمان جنینی برای آن‌ها کتاب خوانده شده است، با کتاب انس بیشتری می‌گیرند. با خواندن کتاب‌ برای نوزادان مخصوصا کتابهای شعر و داستان مناسب و جذاب برای کودکان خود، آن‌ها را به مطالعه علاقه‌مند کنید و با این کار آینده روشن‌ترین پیش روی کودکان دلبند خود قرار دهید.

کتاب‌خوانی برای کودکان و نوزادان سبب افزایش تعامل و صمیمت با خانواده می‌شود

از تاثیرگذارترین عوامل در جهت رشد تمامی مهارت‌های کودک، ارتباط مادر با نوزاد است. قصه‌خوانی سبب ایجاد یک تعامل سازنده میان کودک و والدین می‌شود . به خصوص صدای والدین با لحن آرام و دلنشین سبب ایجاد حس امنیت در نوزاد می‌شود. کتاب‌خوانی می‌تواند سبب تقویت ارتباط کلامی و احساسی میان کودک و والدین نیز بشود.

نتیجه گیری

کتاب‌ خواندن برای نوزادان اثرات شگفت‌انگیزی بر تفکر، خلاقیت و هوش کودک دارد. همچنین خواندن کتاب برای کودکان سبب ایجاد انس بیشتر او با مطالعه و کتاب می‌شود. با انتخاب بهترین کتاب‌ها برای نوزادان خود بهترین آینده را به آن‌ها هدیه کنید. شما می‌توانید بهترین کتاب‌ها را از فروشگاه کتاب خانه کاغذی برای کودکان خود تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *