پرورش خلاقیت کودک با کتاب خوانی
دسته بندی مقالات
جدیدترین ها
پرورش خلاقیت کودک

پرورش خلاقیت کودک با کتاب خوانی

ایجاد عادت به مطالعه و خواندن یکی از راه‌های شکوفایی و تربیت کودکانی خلاق است. والدین با مطالعه کتاب برای کودکان به رشد مهارت‌های شنوایی و بینایی و مهم‌تر از همه خلاقیت او کمک می‌کنند. خلاقیت در واقع توانایی برای حل مسائلی است که قبلاً راه حلی برای آن نیاموخته بودیم. خلاقیت نیاز به هوش ویژه‌ای ندارد و افراد با بهره هوشی معمولی نیز می توانند از این ویژگی برخوردار باشند. اگر به دنبال شناخت صحیحی از خلاقیت و پرورش خلاقیت کودک Cultivating Creativity in Kids خود هستید تا پایان این مطلب از فروشگاه کتاب خانه کاغذی با ما هم آن باشید.

خلاقیت به چه معنا است؟

خلاقیت را می‌توان یکی از جنبه‌های اصلی تفکر دانست که همراه با به کار بردن توانایی‌های ذهنی به خلق یک فکر یا مفهوم جدید منجر می‌شود. خلاقیت نیاز به هوش زیادی ندارد و افرادی با بهره هوشی معمولی نیز می‌توانند دارای خلاقیت بالایی باشند.
خلاقیت با ژن به افراد منتقل نمی‌شود و تنها تفکر و تمرین است که باعث خلق و ایجاد خلاقیت در افراد می‌شود. البته مهارت خلاقیت نیاز به وجود زمینه در اشخاص دارد ولی پرورش خلاقیت کودک و شکوفایی آن به عوامل متعددی نظیر خانواده، مدرسه، اجتماع و … بستگی دارد. اگر خواهان جامعه‌ای خلاق هستیم باید این استعداد را به خوبی در کودکان خود پرورش دهیم. ترس از شکست باعث از بین رفتن اعتماد به نفس و در نتیجه از بین رفتن خلاقیت در کودکان خواهد شد.

ویژگی کودکان خلاق

کودکان خلاق در گفتار جسارت دارند و اهل ریسک و خطر هستند. از اشتباه کردن ترس و واهمه‌ای ندارند و بسیار جسور و پر انرژی هستند. این کودکان یک ماجرا را به تفصیل و با آب و تاب تعریف می‌کنند و همواره برای حل مسائل، پاسخ‌های متفاوتی دارند. کودکان خلاق با دقت گوش می‌دهند و شور و هیجان زیادی در فعالیت‌های جسمانی از خود نشان می‌دهند. این کودکان با دقت به اطراف و پیرامون خود نگاه می‌کنند و به راحتی از کنار اشیای مختلف نمی‌گذرند. با اشتیاق در مورد کشفیات خود صحبت می‌کنند و از ابراز عقاید جدید خود بسیار لذت می‌برند. با پرورش خلاقیت کودک ، کودک توانایی ابداع بازی‌های جدید را خواهد یافت و قوه تخیل او به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد. کودکان خلاق سوالات زیاد و عجیبی طرح می‌کنند و علاقه زیادی به آزمایش کردن و کسب تجربه دارند. پشت کار و مداومت و سخت کوشی در این کودکان بسیار زیاد است و اکثر آن‌ها کودکانی مستقل هستند.

کتابخوانی و خلاقیت

کتاب خواندن والدین برای کودک باعث رشد و تکامل ذهنی در آن‌ها می‌شود. در واقع بخش مهمی از رشد کودکان در گرو مطالعه کتاب است چرا که کودکان به واسطه کتاب کلمات جدیدی می‌آموزند و تخیل و تصویرپردازی در آن‌ها پرورش می‌یابد. کتاب کودک خود را کتاب‌هایی با تصاویر بزرگ و رنگی را انتخاب کنید و با ایجاد کمی تغییر در آن منتظر واکنش کودک بمانید. سعی کنید با صداهای متفاوت به جای شخصیت‌های داستان صحبت کنید. با مطالعه کتاب ذهن کودک خود را به سمت افسانه‌ها، داستان‌های پریان و دیوان ببرید و تخیلات او را قوی‌تر کنید. زیرا ذهن کودک با شنیدن این داستان‌ها باز می‌شود و قدرت درک و تخیلش بالا می‌رود. می‌توان گفت پرورش خلاقیت کودک به شدت با مطالعه کتاب مناسب در ارتباط است.

نقش کتابخانه در پرورش خلاقیت در کودکان

در سنین کودکی باید عادت به مطالعه را در کودکان نهادینه کرد تا در بزرگسالی جلوه کند. کتابخانه‌های عمومی در سرتاسر کشور به عنوان یک مرکز و نهاد فرهنگی با ایجاد امکانات و تجهیزات لازم مانند کتاب‌های متنوع و همچنین ایجاد فضای مناسب جهت مطالعه، سعی در آموزش صحیح مطالعه به کودکان دارند. در دنیای مدرن امروزی باید به دنبال پرورش افراد خلاق و مطلع از دانش روز دنیا باشیم. رمز موفقیت در تمامی زمینه‌های علمی و … داشتن اطلاعات و دانش گسترده در آن موضوع است. ما در کنار تشویق به مطالعه وظیفه داریم اطلاعات به روز و جدید را نیز گردآوری کنیم و به کودکان خود آموزش دهیم. خواندن کتاب کودک با صدای بلند سبب پرورش قدرت ذهنی و خلاقیت در کودکان می‌شود.
در انتخاب کتاب مناسب برای کودکان خود دقت کنید و منابعی را برگزینید که قبلاً مطالعه کرده‌اید و محتوای آن مورد قبول شما است و احتمال می‌دهید کودک شما آن کتاب را دوست خواهد داشت و اطلاعات خوبی از آن به دست خواهد آورد. کتاب خوب به کودک در کشف استعدادها و توانایی‌هایش کمک می‌کند و با تحریک حس کنجکاوی، کودک را به پرسیدن وادار می‌کند. کتابخانه باید محیطی امن و آماده برای مطالعه را در اختیار کودکان قرار دهد. منابع به روز باعث پرورش خلاقیت کودک و ایجاد سوال در ذهن او می‌شود. این منابع باید دارای موضوعات مختلفی نظیر تخیلی، داستانی، علوم کاربردی و … باشند چرا که پرورش خلاقیت و استعداد در کودکان و همچنین تربیت دانشمندان آینده، به وجود این منابع غنی و متنوع بستگی دارد.

نتیجه گیری در رابطه با پرورش خلاقیت کودک

با توجه به مطالبی که گفته شد می‌توان به این نتیجه رسید که کودکان خلاق آینده تنها در سایه مطالعه و آموزش است که می‌توانند شکوفا شوند و تنها با افزایش سطح آگاهی و اطلاعات در کودکان است که می‌توان باعث پرورش خلاقیت کودکان شد. برای آبادانی کشور باید آگاهی و دانایی را به جامعه هدیه کنیم. کتاب داستان می‌تواند در کنار منابع گوناگون مطالعاتی یکی از مراجع بزرگ و دوست داشتنی برای کودکان باشد. امروزه منابع آگاهی‌بخش و اطلاع رسانی فراوانی پا به عرصه وجود گذاشته‌اند و دیگر تنها کتاب به عنوان منبعی برای کسب علم و دانش به شمار نمی‌رود و می‌توان گفت این انحصار از دست کتاب خارج شده است و با توجه به شرایط روز جامعه باید منابع و راه‌های مناسب تری را برای فراگیری دانش برگزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *