معرفی ۷ تا از بهترین نمایشنامه های ایرانی
  • /
  • مقالات
  • /
  • معرفی ۷ تا از بهترین نمایشنامه های ایرانی
دسته بندی مقالات
جدیدترین ها
بهترین نمایشنامه های ایرانی

معرفی ۷ تا از بهترین نمایشنامه های ایرانی

شاید گاهی اوقات خواندن یک نمایشنامه برای شما لذت بخش‌تر از تماشای تئاتر باشد. نمایشنامه یک بخش مهم از ادبیات هر کشور است و تعداد زیادی از کارگردانان شناخته شده نیز بسیاری از فیلم‌های خود را بر اساس نمایشنامه‌های معروف، ساخته‌اند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله بهترین نمایشنامه های ایرانی را معرفی کنیم. البته که این لیست به صورت کاملا سلیقه‌ای و بر اساس نظرسنجی از افراد مختلف تهیه شده است. برای آشنایی بیشتر با این نمایشنامه‌ها، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

یک تفاوت اساسی میان نمایشنامه و داستان

نمایشنامه و داستان با یکدیگر متفاوت هستند. یکی از تفاوت‌های اساسی نمایشنامه و داستان در نوع خواندن آن است. خواندن نمایشنامه مانند این است که به تماشای یک فیلم نشسته اید. بدون هیچ گونه توضیحی و تنها از دیالوگ‌ها و تغییرات صحنه می‌توان به اتفاقات پیش آمده پی برد. در ابتدا برای خواننده کمی سخت است که کلماتی که برای اجرا نوشته شده‌اند را بخواند اما به مرور این کار بیشتر شبیه تماشای فیلم خواهد شد.

بسیاری از نمایشنامه‌ها منتقدانه هستند و رمزگشایی این سخنان لذت خواندن نمایشنامه را دو چندان می‌کند. در حالی که کتاب داستان نیازی به رمزگشایی ندارد و از وجود چنین لذتی بی بهره است. خواندن نمایشنامه در کنار هم فرصتی ایجاد می‌کند تا هر کدام نقشی را به عهده بگیریم و روخوانی نمایشنامه را به صورت گروهی انجام دهیم. علاوه بر تمامی این موارد نمایشنامه را به عنوان یک دسته‌ی مستقل در ادبیات داستانی می‌شناسند، که خواندن آن تجربه‌ای ناب برای هر خواننده ای است.

بهترین کتاب‌ها و بهترین نمایشنامه های ایرانی

نمایشنامه‌های زیادی به زبان شیرین فارسی نوشته شده است. مطالعه این نمایشنامه‌ها می‌تواند شما را با فرهنگ غنی و آداب و سنن ایرانیان بیشتر آشنا کند. در ادامه شما را با برخی از بهترین نمایشنامه های ایرانی آشنا می‌کنیم.

آی بی کلاه، آی با کلاه

آی بی کلاه، آی با کلاه یکی از آثار قابل توجه غلامحسین ساعدی است. او این نمایشنامه را با یک اتفاق ساده که شنیده شدن صدایی از خانه یک شخص است، آغاز می‌کند. سپس به بیان این واقعیت تلخ می‌پردازد که خرافه و دانایی، مرگ و زندگی، مستی و هوشیاری در عمق جان و در تار و پود مردم نفوذ کرده است. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که این نمایشنامه بسیار مورد توجه مخاطبین خود قرار گرفته است.

آی بی کلاه آی بی کلاه

مرگ یزدگرد نوشته بهرام بیضائی

مرگ یزدگرد را می‌توان مهم‌ترین و مشهورترین نمایشنامه بهرام بیضایی دانست. این نمایشنامه یکی از بهترین نمایشنامه ایرانی Iranian drama و حتی یکی از بهترین‌های جهان است. بسیاری از منتقدین بر این عقیده هستند که بیضایی برای نوشتن این نمایشنامه از راشومون، شاهکار جاودانه آکیرا کوراساوا الهام گرفته است. او در این نمایشنامه با سه روایت متفاوت ماجرای مرگ یزدگرد سوم را بیان می‌کند. بیضایی نه تنها این نمایش را به صورت تئاتر به اجرا درآورد بلکه بر اساس آن فیلمی نیز ساخت. نمایشنامه یزدگرد سوم در کشور‌های مختلف و به زبان‌های گوناگون بار‌ها به روی صحنه رفته است. به همین دلیل این نمایشنامه را در لیست بهترین نمایشنامه های ایرانی جای دادیم.

مرگ یزدگرد

پِلِّکان نوشته اکبر رادی

اکبر رادی را می‌توان به عنوان پدر نمایشنامه نویسی مدرن ایران معرفی کرد. پلکان یکی از مشهورترین آثار او است. این نمایشنامه زندگی فردی به نام بلبل را به زیبایی به تصویر کشیده و یک تراژدی زیبا را به وجود آورده است. رادی به زیبایی و با ظرافت هنرمندانه‌ای طرز فکر ماکیاولیستی متغیر شخصیت اصلی داستان را به تصویر کشیده است. این نمایشنامه نه تنها مورد تحسین مردم بوده است بلکه توانسته است نظر منتقدین خود را نیز جلب کند.

پلکان

رو لب تیغ عاشقت موندم نوشته داوود کردبچه

اگر اهل مطالعه کتاب داستان و یا نمایشنامه هستید این کتاب جذاب و درام را به شما معرفی می‌کنیم. کتاب رو لب تیغ عاشقت موندم به موضوع رایجی در جامعه یعنی مشکلات زندگی زناشویی پرداخته است. این کتاب در واقع روایتی عاشقانه_ اجتماعی است که به بررسی برخی از چالش‌های ازدواج می‌پردازد. کردبچه در این نمایشنامه اختلافات دو زوج را با نگاهی اجتماعی و با روایتی واقع گرایانه، بررسی کرده است. این نمایشنامه نیز یکی از بهترین نمایشنامه ایرانی شناخته می‌شود.

رو لب تیغ عاشقت موندم

نقشه‌ شوم نوشته پژمان پروازی

کتاب نقشه‌ شوم یک نمایشنامه‌ی ایرانی است که در سه پرده نوشته شده است. این کتاب در مورد چند درجه دار اداره آگاهی است که به دنبال حل یک معمای جنایی هستند. اگر به نمایشنامه‌های ایرانی با درونمایه پلیسی و جنایی علاقه‌مند هستید مطالعه این کتاب را از دست ندهید.

نقشه شوم

 

 

 

کوچک اما بزرگ

کتاب کوچک اما بزرگ یکی از بهترین‌های کتاب ادبیات و نمایشنامه است. این کتاب در واقع دربرگیرنده دو نمایشنامه برای کودکان است. قلی پور در این کتاب تاکید به آموختن مهارت‌های مختلف به کودکان، از راه قصه دارد. این نمایشنامه به نوعی سازنده بر ذهن کودکان اثر می‌گذارد و آن‌ها را به استفاده از قوه تخیل خود وا می‌دارد.

کتاب کار های کوچک اما بزرگ

جنون خاطره نوشته ویدا فوزی

کتاب جنون خاطره در واقع چهار نمایشنامه در یک کتاب است. این نمایشنامه‌های اجتماعی، با نگاهی انتقادی و طنز به رشته تحریر در آمده‌اند. اگر شما از علاقه‌مندان به نمایشنامه‌های اجتماعی ایرانی هستید خواندن این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

کتاب جنون خاطره

نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردیم جمعی از بهترین نمایشنامه های ایرانی را به شما عزیزان معرفی کنیم. اگرچه بسیاری از انتخاب‌ها از جمله انتخاب نمایشنامه کاملا سلیقه‌ای است. اما نتایج تحقیقات و نظر سنجی‌های به عمل آمده ما را به سمت نمایشنامه‌های نام برده کشاند. در صورتی که علاقه‌مند به تهیه و مطالعه این آثار خواندنی هستید، می‌توانید از طریق سایت فروشگاه کتاب خانه کاغذی اقدام کرده و بهترین آثار ادبی ایران و جهان را تهیه کرده و مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *