کتابخوانی برای کودکان
دسته بندی مقالات
جدیدترین ها
کتابخوانی برای کودکان

کتابخوانی برای کودکان

کتابخوانی باید مانند غذا خوردن، خوابیدن و تفریح کردن بخشی از زندگی روزمره ما باشد. کتابخوانی از سنین پایین موجب می‌شود که کودکان ما راه و رسم درست خواندن را یاد بگیرند و سپس بتوانند کتاب مورد علاقه خود را پیدا و مطالعه کنند.
کتابخوانی برای کودکان Reading for children از همان ماه‌های ابتدایی تولد که کودک توانایی حرف زدن ندارد نتیجه بخش است؛ زیرا شنیدن یکی از اصلی‌ترین راه‌های افزایش رشد ذهنی در دوران کودکی است. والدین باید اهمیت کتاب و کتابخوانی را برای کودکان خود تعریف کنند و با خرید کتاب‌ کودک موقعیت مطالعه را برای فرزند خود فراهم سازند.

اهمیت کتابخوانی برای کودکان

وقتی سخن از کتابخوانی برای کودکان به میان می‌آید؛ بسیاری از والدین به این فکر می‌کنند که کتاب و کتابخوانی، دوران کودکی را برای فرزندانشان کسل کننده می‌کند و نمی‌گذارد که آن‌ها به اصطلاح کودکی کنند. ولی بد نیست بدانید که کتاب و کتابخوانی برای بچه‌ها خود بخشی از کودکی به حساب می‌آید.
زمزمه کردن کلمات آهنگین در گوش یک نوزاد یا کتابخواندن برای کودکان در سنین پایین شروع یک پیوند عمیق با دنیای هیجان انگیز کتاب و کتابخوانی است. اهمیت این موضوع آن قدر بالا است که دررابطه با کتابخوانی برای بچه‌ها مقالات و کتاب‌های بسیار زیادی نوشته شده است. کتاب داستان یا کتاب کودک باید شکل و شمایل متفاوتی با کتاب بزرگسالان داشته باشد. کتابخوانی برای کودکان نیز دارای اصول متفاوتی است که والدین با رعایت کردن آن می‌توانند کودک خود را به دنیای کتاب و کتابخوانی علاقه‌مند کنند.
در ابتدا باید واکنش فرزند خود را در شنیدن جملاتی که از کتاب برای او می‌خوانید بسنجید تا تاثیر این جملات بر روحیه او مشخص شود. وقتی صدای خود را با شخصیت‌های داستان تغییر می‌دهید به کودکتان اجازه داده‌اید تا دید وسیع‌تری نسبت به دنیای اطراف خود داشته باشد. کتابخوانی در دوران کودکی باعث می‌شود تا کودک شما رنگ‌ها را بهتر بشناسد و در نقاشی‌های خود خلاقیت بیش‌تری برای به تصویر کشیدن اتفاقات به خرج دهد. کتاب و مطالعه به فهم بهتر قرار‌گیری کلمات در ذهن کودک کمک می‌کند و در خواندن نیز کودک با دقت بیش‌تر حروف را برسی می‌کند. کتاب و کتابخوانی سهم بسیار ارزشمندی در تجربه‌های با ارزش دوران کودکی ایفا می‎کند. اهمیت کتابخوانی برای کودکان در خواب کودک نیز خود را نشان می‌دهد. خواندن کتاب برای کودک پیش از خواب یکی از مواردی است که تاثیر بسیار بالایی در آرامش و خواب راحت فرزندان شما دارا است.

کتاب خوانی برای کودکان

فواید کتاب خواندن برای کودکان

اهمیت خواندن کتاب برای همه کاملا واضح است و خوب است بدانید که یکی از مهم‌ترین راه‌های افزایش توانمندی کودک، خواندن کتاب برای اوست. شاید فکر کنید که با کتابخوانی برای کودک فقط مدتی او را در کنار خود نگه می‌دارید تا به خواب فرو برود؛ اما همین سپری کردن مدتی کوتاه در کنار پدر و مادر برای به خواب رفتن، روی شخصیت آینده کودک تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

فواید روانی کتابخوانی برای کودکان

کتاب و کتابخوانی از دوران کودکی باعث می‌شود که دید کودک شما نسبت به زندگی وسیع‌تر شود. کودکان در منزل به فضای کتابخانه عادت می‌کنند و از این رو ذهن باز و خلاق‌تری پیدا می‌کنند. با شنیدن جملات مختلف از کتاب‌ها، اعتماد به نفس آن‌ها در زمینه کفتار تقویت شده و حس آرامش بیش‌تری پیدا می‌کنند. برسی‌های علمی نشان می‌دهد که این دسته از کودکان کم‌تر دچار مشکل شب ادراری شده و هراس در خواب و ترس از تاریکی در این کودکان نیز بر طرف می‌شود.

فواید جسمانی کتابخوانی برای کودکان

حتما تا به‌حال شنیده‌اید که کتاب غذای روح است؛ وقتی هم که روح سالم باشد جسم کودک نیز در مسیر تندرستی پیش می‌رود. تا به حال شده که کودک شما به خاطر یک لجبازی کودکانه از خوردن غذا امتناع کرده و دست ازغذا خوردن کشیده باشد. حال با خواندن یک داستان از شخصیت مورد علاقه او درحال غذا خوردن، کودک به صورت ناخودآگاه دست از لجبازی برداشته و با میل بیش‌تری نسبت به قبل شروع به خوردن غذایش می‌کند. خواندن کتاب و آموزش صحیح از سنین پایین باعث می‌شود که کودک موقعیت‌های یادگیری را به شکل اصولی دنبال کند.

کتاب خواندن برای کودکان

فواید کتابخوانی برای کودکان از نظر رشد و شکوفایی و استعداد

برای کودکانی که در سن رشد هستند، کتابخوانی به پیدا کردن استعداد و شکوفا شدن آن کمک بسیاری می‌کند. کودک با خواندن کتاب می‌تواند خود را به جای کاراکتر‌های داخل کتاب بگذارد و این امر سبب می‌شود که ایده‌های جدید و خلاقانه‌ای در ذهن او شکل بگیرد.دنیای کتاب‌های داستان، دنیایی پر از طرح و رنگ است و کتابخوانی برای کودکان باعث می‌شود تا با این طرح و رنگ‌ها آشنا شوند و بتوانند رنگ زندگی خود را بهتر پیدا کنند.

نکته مهم برای علاقه‌مندی کودکان به کتابخوانی

ایجاد علاقه نسبت به کتاب و کتابخوانی در کودکان یکی از بزرگ‌ترین هدیه‌هایی است که می‌توانید به فرزند خودتان بدهید. خواندن کتاب مزیت‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت بسیاری برای آن‌ها فراهم می‌کند که تاثیر آن را در شکوفایی ذهن و استعداد کودکان می‌توان مشاهده کرد. نکته مهم در کتابخواندن برای کودکان این است که کتاب خواندن نباید جای فعالیت‌های روزانه دیگر مانند ورزش یا دیدن کارتون را بگیرد؛ بلکه باید به عنوان یک فعالیت لذت‌بخش در زندگی فرزندانمان نقش ببندد و ارزش این کار برای او مشخص شود.

نتیجه گیری

کتاب و کتابخوانی یک فرصت برای دیگری شدن است. با کتاب داستان و کتاب کودکان برای پرورش ذهن و خلاقیت فرزندمان راه آینده آنان رامی‌سازیم. شما می‌توانید در مجموعه فروشگاه کتاب‌ خانه کاغذی برای تمام سنین و سلایق کتاب مورد نظر خود را بیابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *